Hatalmasat nőtt a hazai e-kereskedelem

trendek

Egyre több felmérés és tanulmány támasztja alá, hogy az e-kereskedelem 2020-ban robbanásszerű növekedésen ment keresztül. A Retargeting.Biz online marketing automatizációs szoftvercég magyarországi vezetője, Nótin Szabolcs szerint a növekedés bár megtörhetetlen, a vírus enyhülésével valamelyest lassulni fog 2021-ben és az azt követő években.

A GKI Digital és az Árukereső közös kutatásából kiderült, hogy 2020-ban egyetlen év alatt 3 évet ugrott előre az e-kereskedelem a koronavírus-járványnak és a digitalizációs forradalomnak köszönhetően. A belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45%-os rekordbővülést követően 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított.

Nótin Szabolcs szerint 25-30%-os bővülés is rendkívül erősnek számított volna, hiszen az átlagos növekedés évente 16-18% között szokott mozogni. „A koronavírus miatt az emberek vártnál is nagyobb része fordult az e-kereskedelem felé. A tavaszi és évvégi boltlezárások nemcsak komoly terhet róttak az e-kereskedelemre, hanem annak robbanásszerű növekedését is szolgálták. A legnagyobb forgalom 2020 utolsó negyedévében volt: az emelkedő esetszámok és szigorítások miatt az évvégi ünnepi szezonban 59%-kal bővült a szektor 2019 utolsó negyedévéhez képest.”

Lassulni fog a növekedés a következő években

A Retargeting.Biz vezetője szerint a következő években lassulni fog a növekedés, de a rendelések gyakorisága és értéke tovább fogja hajtani a piacot: „a vevők egyre inkább az online-t fogják előnyben részesíteni, egyrészt mivel a közép- és időskorúak a járvány alatt rájöttek arra, hogy online kényelmesebb és a legtöbb szempontból biztonságosabb is a vásárlás, másrészt a Z-generáció egyre nagyobb része fog jelentős vásárlóerővel rendelkezni, így a következő évtizedre kissé lassuló, de folyamatos növekedés jósolható.”

Néhány év múlva nehezebb lesz betörni az online piacra

Ahogy növekedik az e-commerce piaci részesedése a kiskereskedelmi forgalmon belül, úgy próbál egyre több cég betörni a szektorba. Két-három év múlva viszont sokkal nehezebb és költségesebb lesz gyors sikereket elérni, mint napjainkban.

„Ahogy egyre kisebb mértékű lesz a növekedés és egyre több nemzetközi szereplő jelenik meg a magyar piacon, úgy lesz egyre élesebb a verseny is. Azoknak, akik későn lépnek, nagyobb befektetéssel és hosszabb megtérülési idővel kell számolni, ezért a vállalatoknak érdemes még most beszállni és egy erős márkát kiépíteni, különösen nagy figyelmet szentelve a folyamatos innovációnak. Megbízható üzleti modellel és folyamatos innovációval a kisebb vállalkozások is sikeresek lehetnek még a világcégek uralta piacon is” – fogalmazott Nótin Szabolcs.