Így spórolnak karácsonykor az online vásárlók

kutatás

Minden második magyar internetező szeptember eleje és november vége közé hozta előre karácsonyi vásárlásait, és csupán minden ötödik halasztja decemberre. A Black Friday inkább a saját célra történő vásárlások számát dobta meg, mint az ajándékvásárlást. A karácsonyi ajándékok beszerzése során tízből négyen olcsóbb termékekkel spórolnának, de nagy arányban csökkentenék a legolcsóbb árak felkutatásával is költségeiket az ügyfelek – derül ki abból a felmérésből, amelyet az eMAG megbízásából a GKID készített az interneten is vásárló, felnőtt hazai internetezőkre reprezentatív mintán.

Budapest, 2022. december 1. Idén karácsonykor a hazai online vásárlók több mint háromnegyede (76%) tervez ajándékvásárlást – derül ki a GKID piackutató cég által végzett karácsonyi tematikájú reprezentatív felmérésből, amely az eMAG megbízásából készült.

Csupán a válaszadók 24 százaléka nem tervez ajándékozni idén karácsonykor: ezt a döntést a legtöbben (37%) idén hozták meg, mivel jóval kevesebben (15%) vannak azok, akik már tavaly sem vásároltak karácsonyi ajándékokat. A kitöltők 26 százaléka nem elvi okokból, hanem pénzhiány miatt nem szerez be karácsonyi ajándékot, alternatív megoldásként pedig 13 százalék maga készíti ajándékokat, ezért nem vásárol késztermékeket.

A hazai online vásárlók anyagi helyzete egyébként kedvezőbb az átlagos magyar vásárlókénál a GKID kutatása szerint, tízből heten közülük (69%) nemcsak kijönnek jövedelmükből, de a megélhetésen felül havi legalább egy-két extra kiadást is megengedhetnek maguknak.

Így spórolnak a vásárlók

Tízből négy internetes vásárló (41%) kisebb értékű ajándékok beszerzésével spórol az idei karácsonyi költésén, míg a válaszadók 29 százaléka jelezte, hogy jobban utánanéz vásárlás előtt a megvenni kívánt termékek árainak (ami a szezonban az online kereskedők malmára hajthatja a vizet az árak könnyű összehasonlíthatósága miatt), 28 százalék pedig “jobban meggondolja, hol vásárol”. Minden negyedik felhasználó jelezte, hogy az idei ünnepi szezonban fontosabbá váltak számára az akciók és leárazások.

A hazai internetes vásárlókra reprezentatív minta nyomán nem meglepő, hogy idén a válaszadók 76 százaléka tervez hazai online áruházban karácsonyi ajándékot rendelni, külföldi shopból viszont mindössze 8 százalékuk tervez rendelni hasonló célból vásárolni – míg a plázák, bevásárlóközpontok (43%) és a hagyományos üzletek és, szupermarketek (33%) továbbra is népszerűek.

Sokan hozták előbbre az ajándékvásárlást

A karácsonyi ajándékozást tervező válaszadók 55 százaléka idén már szeptember eleje és november vége között beszerezte a karácsonyi ajándékokat – e felhasználók 27 százaléka november második felében, a Black Friday akciós időszakban intézte a bevásárlást, 28 százaléka pedig valamikor szeptember eleje és november eleje között. Csupán az online vásárlók 18 százaléka tervezi decemberre halasztani az ajándékvásárlást.

A Black Friday akciók idején vásárló kitöltők 25 százaléka saját célra vett terméket, 17 százaléka pedig másnak vett karácsonyi ajándékot. A fekete pénteken vásárlók legtöbbje (73 százalék) az internetről rendelt, 20 százalék online és offline is vásárolt, és csupán 7 százalék ragaszkodott a hagyományos üzletekhez.

Érdekesség, hogy az inflációt vagy az emelkedő árakat mindössze a válaszadók 14 százaléka jelölte meg az előrehozott vásárlások okaként. 39 százalék az ünnepi kapkodás elkerülése végett vásárolt korábban, 30 százalék pedig valamilyen kedvező árú akciós ajánlat láttán döntött emellett. 

A legjobban és legkevésbé vágyott ajándékok

A válaszadók legnagyobb hányada (28%) valamilyen ruházati cikket vett már meg karácsonyi ajándéknak, 26 százalék könyvet, és ugyanekkora hányaduk hagyományos játékot (pl. társasjáték, puzzle) tett a kosarába, 17-17 százalék pedig élelmiszert vagy kozmetikumot, szépségápolási cikket szerzett be.

Papírforma szerinti eredmények születtek a leginkább vágyott karácsonyi ajándékokat illetően az eMAG megbízásából készült reprezentatív felmérésen: a felhasználók 24 százalékának nincs ilyen preferenciája, a leginkább vágyott ajándéknak pedig a könyv (18%), a ruha (12%) és az utazás (szintén 12%) számítanak.

Tízből három válaszadó (34%) úgy gondolja, hogy nincs olyan ajándéktípus, amelynek nem örülne, ugyanakkor a legtöbben (16%) a digitális játékokat (konzol, játékszoftver) jelölték meg nem vágyott termékként, amelyet a ruha (12%) és a cipő (11%), valamint a háztartási nagygépek (szintén 11%) követnek a népszerűtlenségi listán.