Míg a termékkategóriák tekintetében nincs jelentős változás az elmúlt évek során, egyre több szolgáltatásfajta esetén választják az online vásárlást a felnőtt magyarok – derült ki a Reacty Digital 2023. áprilisi felméréséből. Szállítási módok tekintetében a csomagautomaták terjedése határozza meg az aktuális trendeket, fizetéskor fontos a készpénzmentes opciók biztosítása, a rendelési folyamatban pedig egyre nagyobb szerepet kapnak az okostelefonok. A fiatalabb korosztály magabiztosabban mozog az internetes rendelések világában, míg az idősebbek óvatossággal kompenzálják az online tapasztalat hiányát.
Az elmúlt egy évben online vásárlók számára továbbra is a kényelem (63%) és a házhoz szállítás lehetősége (51%), ami a leginkább vonzó az online vásárlásban, bár utóbbi szempontot jelentősen kevesebben jelölték idén, mint tavaly (57%).
A legnépszerűbb termékkategória 2023-ban is a ruházat (38%), és őrzik dobogós helyüket az egészséghez kapcsolódó termékek (33%) is, amelyek különösen a nők, valamint a 60 év felettiek körében népszerűek. Annak ellenére nem esett tehát vissza a vásárlási kedv ebben a kategóriában, hogy 2022 januárjában megszűnt a nem vényköteles gyógyszerek futár általi kiszállításának lehetősége, emellett a COVID járványhelyzet elmúlása jelentősen csökkentette a maszkok, illetve tesztek iránti keresletet. A jelek szerint azonban a vitaminok, táplálékkiegészítők, gyógyászati eszközök és egyéb vény nélkül kapható termékek online beszerzése prioritás maradt a fogyasztók számára. A háztartási kis- és nagygépek online vásárlása iránti kereslet jelentősen csökkent az elmúlt két évben (37% -> 29%), de még mindig a harmadik leggyakrabban vásárolt termékkategóriának tekinthető. A csökkenés hátterében állhatnak a korábbi évek előrehozott beszerzései, de a csökkenő reálbérek is magyarázhatják a tendenciát.
Szállást, belépőt és bérletet is egyre inkább online
A pandémia elmúlásával előtérbe kerülnek a helyszínen „fogyasztott” szolgáltatások. Az idei évben a szállásfoglalás (28%) a legnépszerűbb, de a repülőjegyek, valamint a koncert-, színház- és egyéb belépők online vásárlási aránya is növekedési tendenciát mutat 2021-hez viszonyítva. Ezzel párhuzamosan csökkent a szolgáltatásokra való előfizetések (pl. zenei-, film streaming) aránya, főként a fiatalok körében. Ez visszavezethető részben a járványhelyzet utáni „kiszabadulásra”, részben pedig a csökkenő fizetőképes keresletre is.
A tömegközlekedésre való online jegyvásárlás is egyre népszerűbb, bár ez nem feltétlen a járványhelyzet elmúlásának, hanem egy általános digitalizálódási tendenciának is betudható. A lehetőségek szélesedésével egyre többen választják az elektronikus jegyeket és bérleteket, amit a mobil eszközök online vásárlásban való elterjedése is elősegít. Tízből hét (68%) online vásárló végzi a rendelési folyamat legalább egy részét okostelefonján és csaknem felük (45%) fizetni is hajlandó ezen az eszközön.
Egyre népszerűbb a csomagautomata, de a lényeg a választási lehetőség
A kiszállítás népszerűsége töretlen, még mindig az online vásárlók háromnegyede jelezte, hogy futáros házhozszállítást is igénybe vesz internetes rendelései átvételére. Jelentősen nőtt a csomagautomatát (is) használók száma, ami összhangban van az országban egyre több helyen elérhető átvételi ponttal. 2023-ban már tízből négy (40%) online rendelő jelezte, hogy szokta ezt az átvételi módot is választani, míg két évvel korábban csak negyedük (25%) nyilatkozott így. Különösen a férfiak, illetve a 30-59 éves korosztály szereti a csomagautomatás kézbesítést, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők is átlag feletti arányban választják. Az automaták választásának elsődleges indoka a rugalmas, nyitvatartástól független átvételi lehetőség.
A szállítási módok közötti választáskor legnagyobb befolyással a szállítási/átvételi díj mértéke van (73%), emellett a kényelem (43%), valamint a szállítási/átvételi idő hossza (41%) van jelentős hatással.
Minden második online vásárló (48%) hagyott már félbe azért rendelést, vagy el sem kezdte a folyamatot, mert nem talált számára megfelelő szállítási és átvételi módot a webáruházban. Két évvel ezelőtt még csak tízből négyen (40%) nyilatkoztak így, ami azt mutatja, hogy egyre nagyobb jelentősége van az igények kiszolgálásának, mert a vásárlók ragaszkodnak az általuk preferált átvételi módokhoz. Minél fiatalabb valaki, annál jellemzőbb ez a fajta határozottság, a 30 év alattiak körében már tízből hatan (62%) vannak a bizonyos webáruházakban ilyen okból nem vásárlók.
Tovább tolódnak a preferenciák a készpénzmentesség irányába
Egyre többen vannak, akik a készpénzmentes fizetési módokat preferálják, az online vásárlók harmada (32%) pedig kizárólag ilyen formában szeret fizetni a rendeléseiért. Ezzel párhuzamosan a készpénzt preferálók aránya lassú, de folyamatos csökkenést mutat az elmúlt néhány évet tekintve. A legalább az esetek felében készpénzzel fizetők elsődleges indoka (49%), hogy kizárólag átvétel után hajlandóak fizetni a rendelésért, ami a webáruházak és az online fizetési megoldások iránti bizalmatlanságot tükröz. A fizetési módok közötti választási lehetőség fontosságát az is mutatja, hogy az online vásárlók több mint felével (55%) előfordult már, hogy el sem kezdte a rendelést, vagy otthagyta a kosarát, mert nem talált számára megfelelő lehetőséget az ellenérték kiegyenlítésére.
A fiatalok tudatosabbak, az idősek óvatosabbak
Az elmúlt egy évben online vásárlók bő negyede (28%) jelezte, hogy állt el vásárlástól ebben az időszakban. A legfiatalabb korosztályra különösen jellemző ez, minden második 30 év alatti tett így. Ők azok, akik saját megítélésük szerint az őket megillető jogokkal is leginkább (59%) tisztában vannak, háromnegyedük (76%) pedig azt is tudja, hova kell fordulnia, ha jogorvoslatra van szüksége. Az online vásárlók kétharmada (64%) legalább többnyire ellenőrzi a webáruház megbízhatóságát egy-egy rendelés előtt. Ebből a szempontból az idősek a legbizalmatlanabbak, tízből heten (72%) tesznek így. A nőkre jellemzőbb, hogy inkább olyan webáruházakat választanak, amelyeket már korábbról ismernek, ezzel csökkentve a kockázatot.