Bolygónk is hálás lesz, ha online vásárolunk

kutatás

A 2020 év végi ünnepi időszakban rekordszintet ért el az e-kereskedelem, és a következő évtizedben a csomagküldő szolgáltatások 80 százalékos bővülése várható. Az MIT Real Estate Innovation Lab friss kutatása az online vásárlás kézzelfogható környezetvédelmi előnyeit elemzi.

Az első becslések szerint az USA-ban az online kereskedelem a tágabb értelemben vett év végi ünnepi időszakban (éves összevetésben) több mint 50 százalékkal nőtt, és a többi jelentős e-kereskedelmi piacon, Kínában, Európában, Japánban és más országokban is hasonló trend volt megfigyelhető. Az MIT kutatásából származó átlagos kibocsátási adatok alapján az e-kereskedelemre való átállás küldeményenként körülbelül 2,4 százalékkal alacsonyabb kibocsátási értéket eredményezett.

Alaposabb vizsgálat

Az online vásárlás a hagyományos kereskedelemhez képest átlag 36 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár. Az MIT által vizsgált alapesetek több mint 75 százalékában az e-kereskedelem bizonyult a fenntarthatóbb megoldásnak. A kutatás során minden forgatókönyv esetében 40 000 Monte Carlo szimulációt végeztek el, amelyek a környezeti hatások fontos mutatóinak számító különféle fogyasztói magatartásokat modelleztek. Ezek közé tartozik a megvásárolt tételek száma, az üzlettől és a logisztikai központtól mért távolság, visszaküldött áru mennyisége és a szállítási mód. Az alapeset mellett 11 másik forgatókönyvet is megvizsgáltak, amelyekben módosították a fogyasztói magatartás vagy a kereskedelmi tevékenységek valamelyik aspektusát.

Az áruk optimális útvonalon történő kiszállítása csaknem 90 százalékkal csökkenti a szállításhoz kapcsolódó kibocsátást. A hagyományos kereskedelemhez kapcsolódó kibocsátások legnagyobb részben az áruszállítás során keletkezik, és 2,5-szöröse a csomagolásból származó szén-dioxid lábnyomnak, amelyből az e-kereskedelem szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb része származik. Az áruk házhoz szállítása esetén egyetlen, telepakolt furgon több mint 100 autóutat képes kiváltani. A megrendelések összevonása és a hálózatok optimalizálása az e-kereskedelmi szolgáltatók költségeit is csökkenti.

A városon belüli elosztóközpontokból történő közvetlen kiszállítás a kibocsátások további csökkentését eredményezheti. Ha az árukat a fogyasztókhoz közeli, városon belüli (azaz nem külterületen található) elosztóközpontokból szállítják ki, a szállítással járó üvegházhatású gázok kibocsátása akár 50 százalékkal is mérsékelhető, ami a teljes szén-dioxid lábnyomot küldeményenként átlagosan 10 százalékkal csökkentheti. A kiszállítási távolságot és a forgalomtorlódást is minimálisra csökkenti, ha az árut a lehető legközelebb raktározzák el a végfogyasztókhoz. A szállítójárművek maximális kihasználásával a szállítási idő és a szállítás költségei egyaránt csökkenthetők.

Az okosépületek, az elektromos járművek és a mesterséges intelligencia (MI) fejlődése még inkább elősegítheti a kereskedelem fenntarthatóbb működését. Ezeknek a csúcstechnológiáknak az alkalmazásával a fogyasztók, a kereskedők és az ingatlanbefektetők érdekeit összehangolva biztosítható a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Az MIT három olyan módszert modellezett, amelyek révén a logisztikai ingatlanok használói javíthatják a tevékenységük fenntarthatóságát:

Elektromos szállítójárművek alkalmazása: A ma rendelkezésre álló energiaforrások alkalmazásával ez a technológia 27 százalékkal csökkentheti a szállításhoz kapcsolódó átlagos kibocsátást, miközben kisebb zajkibocsátással is jár. Az idén forgalomba kerülő új járműmodellek hatótávolsága 320 km, ami azt jelenti, hogy ezekkel a járművekkel az USA-ban a fogyasztóhoz történő ún. „last-mile” kiszállítások 90 százaléka megoldható. A szabályozás még inkább elősegíti az elektromos járművek alkalmazását és a szükséges infrastruktúra kiépítését. Tizenöt tagállam és Washington D. C. is bejelentette, hogy a következő 15–30 évben valamennyi nagy teherbírású teherautót, furgont és autóbuszt elektromos járművekre kívánnak cserélni. Európa eközben élen jár az olyan, alacsony kibocsátású közlekedési zónák létrehozásában, amelyekhez elektromos kisteherautókra van szükség. A Prologis telephelyeinek kétharmada jelenleg ilyen, alacsony kibocsátású közlekedési zónáknak minősülő belterületeken található. A hosszú távra tervező kereskedők előszeretettel alkalmazzák ezt az új technológiát. Az Amazon például 100 000 elektromos kisteherautót rendelt, és a tervek szerint ezek közül 10 000 már jövőre forgalomba állítják.

Csomagolás: Az e-kereskedelem esetében a legnagyobb kibocsátás a csomagoláshoz kapcsolódik (amely azonban így is csupán a töredéke a hatékony áruszállításból származó szén-dioxid megtakarításnak). Az ezen a területen alkalmazott fejlesztések ugyanakkor erősítik az online kereskedelem környezetbarát voltát. Az online kereskedelemnek a csomagoláshoz kapcsolódó kibocsátása a hagyományos kereskedeleménél átlagosan kb. hatszor magasabb, ami elsősorban a kartondobozok alkalmazásából és a tárgyak egyenkénti becsomagolásából adódik. Az MIT olyan forgatókönyvet is modellezett, amely szerint az e-kereskedelmi megrendelések 80 százalékában kartondoboz helyett papírszatyrot használtak. Ennél a forgatókönyvnél az e-kereskedelem a modellezett esetek 90 százalékában fenntarthatóbbnak bizonyult; szemben a jelenlegi 75 százalékkal. Számos kereskedő vezet be környezetbarát csomagolóanyagokat, míg mások a csomagolást automatizálják – az egyes árukombinációkhoz leginkább megfelelő méretű és típusú csomagolások kikísérletezésével. A kartondobozok papírzacskóval, illetve párnázott postai tasakokkal történő kiváltása csökkenti a küldemények mennyiségét és tömegét, ami szintén alacsonyabb kibocsátást eredményez.

Adatok: A korszerű elemző és IoT-alapú megoldások, pl. a tehermegosztás és a dinamikus útvonaltervezés 10 százalékkal csökkenthetik a kibocsátást és 30 százalékkal a fajlagos költségeket, illetve a forgalomtorlódást. Ezekkel a megoldásokkal a visszaküldött áru mennyisége is csökkenthető. Az MI-alapú megoldások például a korábbi vásárlások alapján a méretre és a stílusra vonatkozó ajánlásokat is küldenek az online vásárlóknak, amelynek köszönhetően kevesebben küldik vissza a megrendelt termékeket. Az MIT egy olyan forgatókönyvet is modellezett, amelyben 50 százalékkal csökkent a visszaküldött online megrendelések aránya, ami a modellezett esetek 80 százalékában az e-kereskedelem szén-dioxid lábnyomának csökkenését eredményezte.