Black Friday: 30 százalékos kedvezmény kell a sikerhez

kutatás

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására – derül ki a Boston Consulting Group (BCG) 2024-es Black Friday felméréséből.

A mintegy 10 ezer fő megkérdezésével készült kutatás szerint a válaszadók közel háromnegyede tervezi, hogy vásárolni fog a Black Friday, vagy a Cyber Monday alkalmával. Az Ausztráliában, Kanadában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Német-, Francia-, Lengyel- és Spanyolországban készült felmérés szerint az átlagos költés akár 32%-kal is nőhet 2023-hoz képest.

Mennyiért, mikor?

Ugyanakkor, a felmérés szerint, a fogyasztók legalább 30%-os kedvezményt várnak el egy Black Friday „jó ajánlattól”. A többségük, 10-ből hatan, már októberben vagy november elején keresni kezdték az akciókat és kétharmaduk tervez karácsonyi ajándékokat vásárolni az akciók alatt.

Az emelkedő megélhetési költségek miatt a fogyasztók mindenhol aktívan keresik az akciókat. A vizsgált országok közül a legkevesebbet, 310 dollárt Új Zélandon és a legtöbbet, 525 dollárt, Svájcban terveznek elkölteni a fogyasztók, derül ki a BCG felméréséből. A lengyelek 355 dolláros, a franciák 345 dolláros, a németek 375 dolláros kiadással számoltak előzetesen.

Az AI is beszáll a kincsvadászatba

Idén a vásárlók a keresésre, valamint a termékek és szolgáltatások összehasonlítására már igénybe veszik a generatív mesterséges intelligenciát (GenAI) is. A fogyasztók 38%-a már használta, vagy tervezi használni a GenAI-t a vásárlás során. A technológia különösen népszerű a fiatalabb generációk körében: a millenniumi generáció 46%-a, míg a Z generáció 52%-a már használta, vagy tervezi használni.

A GenAI használók több mint 80%-a mondta, hogy úgy érzi, hogy okosabban tud vásárolni, könnyebben tud dönteni a technológia segítségével, és közel 40%-uk tervezi, hogy a jövőben még többet fog rá támaszkodni.

„A generatív mesterséges intelligencia segíti a fogyasztókat abban, hogy gyors, jól informált döntéseket hozzanak a vásárlásaikról” – mondta Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője. „Az idei Black Friday-en és azon túl is a GenAI-t használó fogyasztók arra ösztönzik a kereskedőket, hogy még jobb ajánlatokat nyújtsanak.”

Inflációs félelmek

A fogyasztók fő aggályai közé az alapvető termékek áremelkedése (81%), az orosz-ukrán háború (82%) és az infláció (71%) tartoznak. Ezek miatt csaknem a fogyasztók fele vágta vissza az elmúlt három hónapban a nem alapvető kiadásait, 45%-uk gyakrabban ellenőrzi és hasonlítja össze az árakat, és 41%-uk pedig diszkont- vagy árérzékeny üzletekben vásárol.

Ha az ár megfelelő

Infláció idején a fogyasztók jelentős kedvezményeket keresnek. A „jó ajánlat” fogalmát a vásárlók minimum 30%-os kedvezménnyel társítják, a felmérés szerint, míg például a felnőtt ruházati cikkeknél ez az elvárás meghaladja az 50%-ot. A műszaki, szórakoztató elektronikai cikkeknél pedig 40%-os kedvezmény az elvárás.

A BCG felmérése világosan megmutatta, hogy a vásárlók az egyszerűséget szeretik: minden felmért országban egyértelmű volt, hogy az átfogó kedvezményeket részesítik előnyben. Leginkább a tisztán, egyszerűen megfogalmazott, minél nagyobb százalékos kedvezményeket, valamint a mérsékelt, vagy ingyenes szállítási díjakat kedvelik. Sokkal inkább, mint a különféle termékek összecsomagolásából fakadó árelőnyt, a limitált ideig tartó kedvezményeket, vagy éppen azt a megoldást, amikor a kedvezményt a meghosszabbított garancia jelenti.