Digitális forradalom a műkereskedelemben

webshopok

Az online kereskedelem felvirágzott a pandémia alatt: a műkereskedelem piacán is ez vált az uralkodó értékesítési formává világszerte. A BÁV felmérése alapján a magyarok kilencven százaléka bízik az online vásárlásban, és sokan arra is nyitottak lennének, hogy akár ékszert, órát, festményt vagy bútort vegyenek az interneten.

A távolságtartás digitális forradalomhoz vezetett a műkereskedelem piacán is 2020-ban: a legnagyobb hazai és nemzetközi aukciósházak sorra vezették be az online megoldásokat. Online árverésekre váltott a BÁV Aukciósház is a múlt évben, így rendezi meg 2021. május 5-én a 2. Online aukcióját is, melyen ékszerek, műtárgyak és festmények várják az érdeklődőket – és nem csak a gyűjtőket! A közönség is egyre jobban kedveli a digitális megoldásokat: a magyarok háromnegyede vásárolt online a múlt évben – derült ki a BÁV Műtárgybefektetési indexének reprezentatív, online vásárlással kapcsolatos tavaszi kutatásának eredményeiből.

Az online vásárlások éve

A kutatás rámutatott arra, hogy összességében a magyarok 90 százaléka bízik az online vásárlásban, jól mutatja ezt, hogy a háztartások háromnegyede rendelt valamit interneten 2020-ban. Kicsit több mint 50 százalékuk leginkább csak kisebb értékű tárgyakat, 100 ezer forint feletti értékű árucikket 21 százalékuk vásárolt. A nagyobb értékű cikkek ilyen vásárlása leginkább a magasabb jövedelmű, diplomás, és az 50-69 éves korcsoportra volt jellemző. A válaszadók 8 százaléka tervezi biztosan, hogy festményt, műtárgyat vagy ékszert fog vásárolni 2021-ben, körükben különösen nagyot erősödött a bizalom az online vásárlással szemben.

A válaszadók arra a kérdésre, ha lenne szabadon elkölthető 500 ezer forintjuk, mit vásárolnának legszívesebben online, leginkább a bútort jelölték meg, ezt követi az ékszer és az óra. A magyarok 29 százaléka szívesen megnézi a kiválasztott tárgyat személyesen, mielőtt online megrendeli, és nagyjából ugyanennyien csak ismert, szakértő cégtől vásárolnának.

A hagyományos helyett új aukciós megoldások

A digitalizálódás a nemzetközi műkereskedelmi piacokon is egyértelmű trend. „Az online árverés lett az új normális” – írja összefoglaló riportjában az Artprice.com. Eszerint az amerikai aukciósházak 2020-ban az árverések 70 százalékát tartották az interneten (2019-ben ez az arány még csak 30 százalék volt), és a licitek negyven százaléka új – zömében fiatal – vásárlóktól érkezett. Az új megoldások – virtuális túrák, online katalógusok – sorra vették át itthon is a korábbi hagyományos árverési formák és eszközök szerepét.

Világszerte a nagyobb aukciósházaknál a legnépszerűbb típus a hibrid aukció lett, amikor magát az árverést élőben, közönség nélkül rendezik meg, de online közvetítik, és így is lehet rá licitálni. Magyarországon ilyen volt a BÁV karácsonyi 1. Online aukciója is, és így rendezik meg a soron következő májusi 2. Online aukciót is. Divat lett a különböző stílusú és kategóriájú alkotások keverése is – a Christie’s októberi aukcióján még egy dinoszaurusz csontváz is szerepelt a nagymesterek festményei között –, hogy minden érdeklődő találhasson neki tetsző tárgyat. Bár csontvázak nem lesznek a BÁV májusi árverésen, a 277 tárgy között a műkereskedelem szinte minden szegmense képviselteti magát.