Az Ecommerce Hungary támogatja az Európai Bizottság e-kereskedelmi importot érintő javaslatait

szabályozás

Az Ecommerce Hungary Egyesület, mint a magyarországi e-kereskedelmi szektor legnagyobb képviselője, üdvözli és támogatja az Európai Bizottság napokban felvázolt e-kereskedelmi importot érintő lépéseit annak érdekében, hogy az Unió e-kereskedelme továbbra is egy biztonságos, fenntartható, egyenlő versenyfeltételeket biztosító piactér legyen.

Az Ecommerce Hungary hosszú ideje azon dolgozik, hogy minden iparági szereplőnek, minden magyar e-kereskedelmi vállalkozásnak segítse javítani a versenyképességét, illetve segítsen abban a szabályozói törekvésben, amely minden szereplő számára egyenlő versenyfeltételeket biztosít. Az utóbbi egy-két évben jelentősen megnőtt az Unión kívülről érkező import; csak 2024-ben 4.6 milliárd alacsony értékű csomag érkezett az EU piacára, amely kétszerese a 2023-as mennyiségnek. Ezen csomagok jelentékeny része nem felel meg az EU-s szabályozásnak, például a biztonsági, minőségi standardoknak vagy a környezetvédelmi előírásoknak. Ezek a problémák Magyarországon is fennállnak: 2024-ben a szektoron belüli növekedést egyértelműen az EU-n kívüli import mozgatta, miközben a hazai forgalom reál értékben stagnálás körüli eredményt mutatott. Ugyanakkor a verseny fokozódása önmagában nem probléma, az viszont igen, hogy a versenyfeltételek nem feltétlenül egyenlőek – derül ki a szervezet közleményéből.

Az Ecommerce Hungary így fontosnak tartja, hogy felhívja a figyelmet az Európai Bizottság most javasolt irányelveire és támogassa azokat. Különösen fontosnak tartja kiemelni a következő javaslatokat:

1. Vámreform. A Bizottság javasolja a 150 eurós értékhatár eltörlését, illetve az ellenőrzési képességek növelését az adatmagosztás és a kockázatelemzés területén.

2. Célzott intézkedések az importált árukra vonatkozóan, beleértve a vámhatóságok és a piacfelügyeleti hatóságok közötti összehangolt ellenőrzések elindítását, valamint a termékbiztonsággal kapcsolatos közös fellépéseket, például az első nagyszabású termékbiztonsági ellenőrzést.

3. A fogyasztók védelme az online piactereken, kiemelve a Digitális Szolgáltatásokról szóló jogszabály (Digital Services Act) és a Digitális Piacokról szóló jogszabály (Digital Markets Act) következetes alkalmazását.

4. Digitális eszközök alkalmazása az e-kereskedelmi környezet felügyeletének megkönnyítésére, például a Digitális Termékútlevél és az új mesterséges intelligencia alapú eszközök segítségével, amelyek a potenciálisan nem megfelelő termékek azonosítására szolgálnak.

5. Nemzetközi együttműködés és kereskedelem, beleértve az EU termékbiztonsági szabályaira vonatkozó képzési tevékenységek biztosítását, valamint a dömpinggel és támogatásokkal kapcsolatos bizonyítékok értékelését.

Az Ecommerce Hungary javasolja, hogy a felsorolt területeken a szabályozó hatóságok gyorsan lépjenek – mind a versenyképes hazai vállalkozások fennmaradása, mind a fogyasztók jogainak biztosítása érdekében. Egyben kifejezik nyitottságunkat együttműködésre a javaslatok megvalósítása érdekében.