Egy évre nőtt a kellékszavatosság ideje

szabályozás

Az év elején több jogszabályváltozás is hatályba lépett. Az ingó vagy digitális áruk vásárlása esetén például 6 hónapról egy évre nőtt a kellékszavatosság időtartama – mutat rá az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás.

2022. január 1-jétől lényeges változásokra kellett felkészülniük a vállalkozóknak. Az év első napján hatályba lépett 373/2021. (VI. 30.) Korm. Rendeletet értelmében ellenkező bizonyításig feltételezni kell, hogy az áru átvételétől számított egy éven belül felismert hiba már az áru átadásának időpontjában is létezett. E szerint, ha a fogyasztó az áru – legyen az hűtő, számítógépes játék vagy telefonos applikáció – megvásárlása esetén az átvételtől számított immár 12 hónapon belül rábukkan egy lényeges hibára, s arról késedelem nélkül tájékoztatja az eladó vállalkozót, akkor az utóbbinak kell bizonyítania, hogy az nem rejtett probléma volt, és adásvételkor az áru még hibátlanul működött. Ha ez nem sikerül, akkor a fogyasztó élhet a kellékszavatossági igényével, amely végső soron a termék árának visszatérítését is jelentheti.

„Egy okosotthon szoftver vásárlása esetén például, ha az ígért funkciókat hibásan tartalmazza a termék, megszűnt – eladó-fogyasztó viszonylatban – az a lehetőség, hogy fogyasztóként magam javítsam ki vagy harmadik személlyel javíttassam ki a hibát, majd a kijavítás költségét az értékesítőtől követeljem vissza. A Ptk.-ban szereplő új szabályok szerint ezentúl kizárólag az eladótól lehet igényelni a termék kijavítását. Azzal is tisztában kell lenni, hogy ez a változás fogyasztó-fogyasztó között vagy ingatlan adásvétel esetére nem irányadó” – hívta fel a figyelmet dr. Majoros Lilla, az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője.