Többet kellene exportálniuk a magyar e-kereskedőknek

kutatás

A magyar e-kereskedelmi cégek elveszítik versenyelőnyüket, ha nem kezdenek el exportálni Európába – állítja a 16 országot kiszolgáló Frisbo nemzetközi fulfillment cég. A társaság szerint a hazai cégek trónkövetelői már a kapuk előtt állnak.

A magyar e-kereskedelmi piac 2020-ban 46%-os növekedést tapasztalt, az iparág éves bevétele elérte az 1,7 milliárd eurót. Az e-kereskedelem várhatóan tovább növekszik, az előrejelzések szerint évi 12%-os növekedési ütemmel. A vásárlók egyre inkább az online vásárlást részesítik majd előnyben, részben azért, mert a középkorúak és az idősebbek a járvány során rájöttek, hogy az online vásárlás kényelmesebb és biztonságosabb, másrészt a teljesen digitális Z generáció egyre nagyobb része jelentős vásárlóerőre tesz szert az elkövetkező években.

“Bár az e-kereskedelmi bevételek fellendülése érthető módon további optimizmusra ad okot, a magyar vállalatoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy a szomszédos országokból sok potens kereskedő érdeklődéssel tekint Magyarországra” – mondja Bogdan Colceriu, a Frisbo nemzetközi e-logisztikai cég vezérigazgatója. A lengyel, cseh, szlovák és román cégek szívesen értékesítenek a magyar közönségnek, az e-kereskedelmi import aránya növekszik.

A nemzetközi e-kereskedelemben több mint 10 éves tapasztalattal rendelkező Bogdan Colceriu szerint az átlagfogyasztót nem érdekli, hogy helyi webshopból vásárol-e, vagy sem, amíg időben megkapja a terméket. Magyarország 15 legnagyobb e-kereskedője közül csak kettő magyar tulajdonú cég, de sokkal több nemzetközi szereplő áll készen arra, hogy belépjen a magyar piacra.

A magyar cégeknek a versenyelőnyük megtartása érdekében el kell kezdeniük a határon túli értékesítést, a magyar e-kereskedelem exportjának meg kell közelítenie az import szintjét. A július 1-jén bevezetett áfaszabályok változása ezt elősegítheti. Korábban a kereskedőknek gyakorlatilag annyi országba kellett adózniuk, ahány országba értékesítettek. Az idei évtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal az adóbevallás alapján teljesíti a kifizetéseket a jogosult országoknak.

A külföldi piacokon való sikerhez az e-kereskedelmi cégeknek megfelelő exporttervvel, stabil logisztikával és erős marketinggel kell rendelkezniük. A Frisbo az egyetlen olyan teljesítői hálózat Európában, amely gyors hozzáférést biztosít ellenőrzött raktárakhoz, komplett komissiózási és csomagolási szolgáltatásokkal, valamint egyetlen platformot kínál az összes értékesítési csatorna egy helyen történő kezelésére (e-kereskedelmi platformok és piacterek integrációjával), valamint a helyi futárokkal történő kiszállítások megszervezésére és nyomon követésére. A vállalat ingyenes tanácsadási szolgáltatásokat nyújt az új piacokra való terjeszkedéshez, beleértve az olyan partneri szolgáltatásokhoz való hozzáférést, mint az e-kereskedelmi marketing, ügyféltámogatás, ERP, számlázás, jogi tanácsadás, vámügyek, fordítások és egyéb lokalizációs eszközök és termékek.

“Itt az ideje, hogy a magyar cégek átlépjék az országhatárt és kihasználják az európai piac előnyeit, mielőtt az átveszi a saját piacukat” – figyelmeztet Bogdan Colceriu.