Az infláció mostanra az élet összes területére begyűrűzött, gyakorlatilag mindenért többet kell fizetni a pénztáraknál, mint néhány hónappal ezelőtt. A karácsony közeledtével lassan berobban az ajándékvásárlási főszezon, de azt már most látni, hogy a többség a kevesebb néha több elv alapján választja majd ki a meglepetéseket szeretteinek. Idén előtérbe kerülhetnek az ár-érték arányban kimagasló, egyedi ajándéktárgyak, feliratozott termékek, melyekkel szívhez szóló, örök emléket lehet ajándékozni.
Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér, tartja a régi mondás, ami sokak fejében ott motoszkálhat az adventi időszak kezdetén. A világban zajló negatív gazdasági folyamatokat már az átlagemberek is a saját bőrükön érzik, nem ritka, hogy egyik napról a másikra drágul jelentősen egy-egy termék, miközben a vásárlóerő nem feltétlen növekszik ilyen ütemben.
Czaga Zsolt, a LOLmarkt ügyvezető-tulajdonosa arról beszélt, várakozásaik szerint az emberek zöme kétszer is meg fogja gondolni, hogy milyen értékben vásárol majd a hozzátartozóinak ajándékot, és várhatóan a minőség is minden korábbinál fontosabb szempont lesz majd a döntés meghozatalában.
Példaként említett egy közvélemény-kutatását is, ahol kiderült, az olvasók közel fele személyenként kevesebb, mint 5 ezer forintot tervez költeni ajándékokra, és csak minden tizedik válaszadó voksolt úgy, hogy fejenként 20 ezer forintnál is nagyobb értékű tárgyat, élményt ajándékoz karácsonykor a szeretteinek.
„Idén talán mindenki jobban belegondol majd, milyen értékkel bír az ajándék, amit a családtagjainknak adunk. Amikor egy gyermek rajzol a szüleinek egy képet, az ugyan másoknak csak egy firkának tűnhet, de az édesanyának és az édesapának a világot jelentheti, hiszen benne van a gyermek minden szeretete. Ez a gondolatiság pedig a nehéz időben nagyobb hangsúlyt kaphat akkor is, amikor felnőtt felnőttnek ajándékoz valamit” – magyarázta az országszerte 12 üzlettel rendelkező ajándékbolt hálózat vezetője.
Czaga Zsolt beszélt arról is, a karácsony a szeretet ünnepe, aminek egyébként sem feltétlen arról kellene szólnia, hogy egymásra licitálva ki tudja a legdrágább ajándékot venni a szerelmének, szüleinek, gyermekeinek. Az átgondolatlan túlköltekezésnek pedig most a gazdasági válság vethet véget. Szerinte 2022-ben előtérbe kerülhetnek a pénztárcabarát, mégis sokkal személyesebb ajándéktárgyak, amik örök emlékként szolgál majd azok számára, akik ezeket kapják.