A magyar webáruházak jelentősen bővülhetnének, ha a szomszédos országokba kezdenének exportálni, ahol az online piacok nem telítettek – véli a Frisbo nemzetközi e-logisztikai vállalat. A sikerhez azonban el kell felejteniük a külföldi üzletkötés régi szokásait.
„Az európai online eladók kilencven százaléka nem tud határokon átnyúlóan értékesíteni, és ugyanez igaz a magyarokra is” – mondta Bogdan Colceriu, a Frisbo, a legnagyobb közép-kelet-európai lefedettséggel rendelkező e-logisztikai cég vezérigazgatója. A legtöbben úgy gondolják, hogy a határokon átnyúló értékesítés túl drága, a webáruházak nem képesek másnapra szállítani – ami egyre fontosabb követelmény a vásárlók részéről, – a helyi visszaküldési cím hiánya pedig csökkenti a konverziós arányt.
“És ez mind igaz, ha a webshopok a saját országukból próbálnak teljesíteni. A nemzetközi másnapi kiszállítás költsége akár tízszerese is lehet a helyi szállításhoz képest. Megoldást nyújthat egy helyi raktár használata, de ha valaki sok országba exportál, akkor a folyamat hosszú és költséges lehet” – tette hozzá Bogdan Colceriu.
Nem csoda, hogy a legtöbb online áruház visszariad ettől a kihívástól. Pedig ezzel egy olyan piacot veszítenek el, amely potenciálisan több mint 400-szorosa a magyar piacnak. Az európai e-kereskedelmi piac értéke 720 milliárd euró, és évente minimum 5%-kal nő.
„Nézzék csak meg a visegrádi országokat!” – kezdi Bogdan Colceriu – „Csehország 10,7 millió lakosának 68%-a vásárol online és az e-kereskedelmi piac értéke 4 milliárd euró, évi 16%-os növekedéssel. Szlovákia 5 milliós lakosságának 59%-a vásárol online, az e-kereskedelmi piac évről évre 10%-kal nő, Lengyelország 37,9 milliós lakosságának pedig 63%-a szokott online vásárolni, a lengyel e-kereskedelmi piac értéke 12 milliárd euró és évente 33%-kal nő. Csak ebben a 3 országban több mint 34 millió online vásárló van, akik potenciális célpontjai a magyar termékeknek” – mutatott rá Bogdan Colceriu.
Ahhoz azonban, hogy sikeresek legyenek a külföldi piacokon, az e-kereskedelmi cégeknek el kell felejteniük a régi szokásokat, és nem a saját hazájukból kell megpróbálniuk teljesíteni. Megfelelő exporttervvel, stabil logisztikával és erős marketinggel kell rendelkezniük, hiszen ismeretlen pályán versenyeznek. A legjobb, ha egy nemzetközi fulfillment cégre támaszkodnak, amely átveszi a piacközi logisztika terhét.
“Itt az ideje, hogy a magyar cégek felismerjék a régióban rejlő lehetőségeket, másképp gondolkodjanak és megtalálják a módját, hogy kiszolgálják a termékeikre kíváncsi több tízmillió vásárlót. A piacuk a határokon túl van” – emelte ki a Frisbo vezérigazgatója.