Mi más is lehetne ma fókuszban egy e-kereskedelmi konferencián, mint az a téma, ami néhány hónapja lázban tartja az egész világot: a mesterséges intelligencia. A legújabb technológiák által nyújtott lehetőségeknek csak a fantázia szab határt, de leginkább az sem. Június 6-án és 7-én, a Thermal Hotel Visegrád patinás épületében hazai és külföldi szakemberek gyűlnek össze, hogy megosszák észrevételeiket és tapasztalataikat a jelenlévőkkel a mesterséges intelligencia (MI) és az e-kereskedelem jelenlegi és jövőbeni összefonódásáról.
Betekintés a nyugat-európai e-kereskedelmi trendekbe, versenyelőny megszerzése a mesterséges intelligencia kreatív használatával, akár fél órán belüli kiszállítási cél az e-kereskedelemben, a világ legnagyobb e-ker felmérésének eredményei – csak néhány ízelítő a témákból, melyek a webshop tulajdonosokat foglalkoztatják 2023-ban, ezért az e-kereskedelmi konferencián is terítékre kerülnek. A trendeket és friss megoldásokat olyan előadóktól hallhatjuk, mint a Wolt, Foodora, Webshippy, GLS, DPD, Aqua vagy a Packeta vezető beosztású szakértői. De Hajós András, Balogh Petya és Hajnóczy Soma is megosztja tapasztalatait a résztvevőkkel.
Ötven előadás és két workshop várja az Ecommerce Hungary több mint 400 résztvevővel megrendezésre kerülő, eddigi legnagyobb e-kereskedelmi konferenciáján az érdeklődőket. A „Látjuk a jövőt!” címet viselő rendezvényen górcső alá kerül a gazdaság jelenlegi állapota, az elektronikus kereskedelem nemzetközi és hazai helyzete, a hazai cégek versenyképessége, valamint a nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és annak fontossága is.
„Hazai előadók mellett neves külföldiek is megjelennek majd, akik saját gyakorlati tapasztalataikról és terveikről beszélnek. A konferencia első előadói között szerepel a Cápák című televíziós műsorból ismert Balogh Péter »Petya«, szoftverfejlesztő, üzletember, befektető, az STRT Holding ügyvezetője is. Arról beszél majd, hogy miért sokkal nagyobb jelentőségű az ipari forradalomnál is a mostani, AI-alapokon nyugvó technológiai forradalom. De találkozhatunk Hajós Andrással is, aki a Dalfutár kapcsán nyújt betekintést abba, miként tud egy tévéműsor újjászületni a neten. Hajnóczy Soma, kétszeres bűvész világbajnok pedig nem csupán az esti program során csillogtatja meg képességeit, de webshop tulajdonosként kerekasztal-beszélgetésben is részt vesz a nap folyamán. Partnereivel arról gondolkodnak hangosan, miként lehet az influencerkedésből pénzt teremteni”, adott ízelítőt a programelemekből Bognár Ákos, a konferencia szervezője.
Azonnali reagálásra van szükség
A mesterséges intelligencia már most is fontos szerepet játszik az online kereskedelemben, és ez a szerep a jövőben várhatóan még tovább erősödik. Nem túlzás azt állítani, hogy naponta érkeznek új megoldások, ötletek és kombinációk ezen a területen. A nem olyan régen megszületett nyelvi modellek olyan ajtókat nyitottak meg hirtelen, amelyek exponenciális gyorsulást hoztak a technológia és annak használata számára.
„Arra számíthatunk, hogy a mesterséges intelligencia nagyon sok helyen meg fog jelenni. De annak, hogy ténylegesen haszonnal alkalmazzák, megvannak a lényeges feltételei, amiket nem is olyan egyszerű teljesíteni. Látható, hogy annak lesz jó esélye, akinek sok adata és jó adatgazdálkodása van. Emellett vannak olyan emberei, akik az üzleti problémákat le tudják fordítani a mesterséges intelligencia nyelvére, és hatékonyan tudják használni a rendelkezésre álló eszközöket. Az MI már ma is kikerülhetetlen. Minden szinten bele kell építeni a cég működésébe, integrálni kell a meglévő rendszerekkel”, hívta fel a figyelmet dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke.
MI-lehetőségek, szinte határok nélkül
A mesterséges intelligencia a vásárlói szolgáltatásokban is fontos szerepet játszik a chatbotok és virtuális asszisztensek formájában, amelyek képesek gyorsan és hatékonyan válaszolni az ügyfelek kérdéseire. De az MI alkalmazása a raktárkezelésben és a logisztikában is megtalálható, ahol a készletgazdálkodást és az útvonaltervezést optimalizálja. A jövőben még több területen alkalmazzák majd az online kereskedelemben. Például a virtuális próbafülkék esetében, amelyek lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy virtuálisan „próbálják fel” a ruhákat, mielőtt megvásárolnák őket. Mindezeken túl a dinamikus árazási stratégiák kialakításában is használhatják, amelyek figyelembe veszik a keresletet, a versenyt, az időjárást és a raktárkészletet.
„A mesterséges intelligencia egyik legfontosabb képessége a magas szintű és pontos előrejelzés. Mekkora lesz a kereslet a különböző árucikkek iránt, kiből lesz jó vevő, mennyi árut kell a raktárban tartani, melyik reklámnak milyen hatása lesz – ezek mind olyan kérdések, amelyekre, ha helyesen használják, az MI hasznos válaszokat adhat. Vélhetően rövid időn belül megjelenik az a modell is az e-kereskedelemben, hogy előbb szállítanak a cégek és csak utána értékesítenek. Tehát házhoz viszik, amiről azt gondolják, hogy az egyénnek arra nagy valószínűséggel szüksége van, amit helyben meg is vásárolhat. Azonban ez csak akkor lesz eredményes, ha az előrejelzések hibátlanul működnek”, vetíti előre Balogh Petya.
Félelem helyett rugalmas alkalmazkodás
A mesterséges intelligencia számos megnyilvánulási módja sokunk számára még nehezen befogadható, hiszen sok esetben emberi választ ad, amellett, hogy nagyon is emberfeletti képességekkel rendelkezik. A chatbotok mellett találkozhatunk már úgynevezett voicebotokkal is, amelyek segítségével emberi hangon megszólaló mesterséges intelligenciával társaloghatunk, illetve videobotokkal, amelyek többek között weboldalakon, webshopokban segítik a vevőkkel létrejövő interakciókat. De nem vagyunk messze attól sem, amikor a MI-modelleket összekapcsolhatjuk, hogy egymással kommunikáljanak, így például könnyedén kialakíthatunk belőlük egy fókuszcsoportot a termékeink tesztelése céljából.
„Az MI elterjedése felveti, hogy mennyien veszítik majd el miatta a munkájukat a jövőben. Véleményem szerint nem ez a kérdés, sokkal inkább az, hogy mennyire lesz valaki képes alkalmazkodni az új helyzethez. Nem lesz könnyű, mert túl nagy a változás és túl gyors a tempó. Most mindennél fontosabb, hogy nyitottak legyünk, sok lépcsőt kell egyszerre, helyből átugranunk. Mindenkinek végig kell gondolnia, hogy számára mi az érték saját magában, a cégében, az embereiben. Akik mindezzel nincsenek tisztában, könnyen alul maradhatnak a versenyben. Ahogy azok is, akik lassúak, konzervatív gondolkodásmóddal rendelkeznek, nehezen döntenek. Meg kell reformálni a látásmódot aszerint, hogy az emberekre és a gépekre együtt tekintsünk. Egy munkavállaló már nem csupán arra képes támaszkodni, ami ő maga, hanem mindenre, amit az emberiség tud. Lesz egy pont, ahol érezni fogjuk, hogy mi elég, mi az, amihez nem akarunk gépet használni”- tette hozzá Keleti Arthur, kibertitok jövőkutató, az Informatikai Biztonság Napja alapítója.