2024. szeptember 1-étől minden Magyarországon működő kereskedelmi banknak, amely rendelkezik mobilbanki alkalmazással, elérhetővé kell tennie az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0 által előírt tranzakciós lehetőségeket. A tesztidőszak infrastruktúráját egyetlen hazai cég tudja biztosítani, amely elkötelezett abban, hogy az elsők között általa megálmodott grandiózus projektet hosszútávon a köz szolgálatába állítsa.
A qvik névre keresztelt, Azonnali Fizetési Rendszer 2.0 előírásai szerint QR-kódos vagy NFC adatbeviteli módokkal biztosítható a fizetési lehetőség a POS-terminálokon, illetve QR-kódos és deep linkes megoldással elérhető a virtuális térben is, például webshopos fizetéseknél.
„A 2014-es krími események idején a térségben felfüggesztették a bankkártyás szolgáltatásokat, ami rámutatott arra, hogy a pénzügyi rendszerek bizonyos esetekben korlátozhatóak. Ezért minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében” – magyarázza dr. Ibrahim Ádám az Ex Machina Kft. ügyvezető-tulajdonosa. „Magyarországon a jogalkotó a 2024. szeptember 1-jei dátumot tűzte ki az alternatív elektronikus fizetési láb bevezetésének határidejeként, amelyhez július 1-jétől egy csaknem két hónapos tesztidőszak kapcsolódik.”
Impozáns teljesítmény
Az Ex Machina Kft. mintegy 6 éve fejleszt elektronikus fizetési infrastruktúrát, a jogalkotó által kötelezővé tett Azonnali Fizetési Rendszer elfogadói oldalára biztosít megoldást.
„A céget 2016-ban, harmadéves joghallgató diákként indítottam 1 millió forintból, családi támogatással, majd a virtuális fizetőeszközök, mint például a Bitcoin elterjedése és a nemzetközi bankkártya-szolgáltatások szankciós politikában való feltűnése után, egyre inkább világossá vált számomra, hogy hamarosan elkerülhetetlen lesz egy új, szuverén elektronikus fizetési infrastruktúra kiépítése. Egy közösségnek – számos egyéb materiális és immateriális összetevő mellett – az egyik fontos kohéziós eszköze az értéket szimbolizáló fizetőeszköz. A poszthegemón világ fejlődési iránya pedig egyértelműen megköveteli a nemzeti alternatívát.” – hangsúlyozza dr. Ibrahim Ádám. “Ez egy szövevényes, többszörösen összetett, a társadalom mindenkori elvárásait, a korszellem aktuális igényeit, a jogot, a technológiát, egyes elemeiben az emberi pszichét, hovatovább olykor egyenesen a világrend változását érintő témakör, így a probléma megoldásának komplexitása is csábító kihívás volt.”
„Volt egy nagyon határozott elképzelésünk, hogy miként lehet ezt a momentumot megragadni. Erőteljes víziónkat egyre többen értették meg, sikerült az érdekeket egységbe terelni és a koncepciót a döntéshozói szegmensbe is eljuttatni” – fogalmaz a társaság ügyvezető-tulajdonosa. „Kezdetben senki másnak nem volt elképzelése arról az architecturáról, amelynek mentén fel tud épülni a méret- és skálahatékony fizetési séma, nekünk volt elképzelésünk és akaratunk, méghozzá vasakaratunk a hosszú éveken át tartó megvalósításban való részvételre.”
Dr. Ibrahim Ádám kiemelte: mindannyiunk közös érdeke, hogy legyen egy költséghatékony, alternatív fizetési infrastruktúrája a magyar társadalomnak. „Mindent erre a lapra feltéve kellett a fejlesztéseket irányba állítani. Minden egyes ponton az együttműködésre törekedtünk, akik közben önös érdekeik mentén igyekeztek eltéríteni a projektet, azok lemorzsolódtak.”
Jótékonysági próbaidőszak
A július 1-én indult banki tesztidőszakra a társaság teljes körű ún. sub-aggregátori háttér-infrastruktúrát és két, azonnalifizetés-elfogadásra alkalmas frontoldali eszközt biztosít térítésmentesen a bankok számára, a köz szolgálatában. Egy modern POS-terminált, amely abban különbözik más hasonló eszközöktől, hogy kezelni tudja az NFC-s azonnali fizetést és szimultán a kártyás tranzakciókat is. Ilyen all-in-one eszközzel jelenleg más cég nem rendelkezik az országban. Az Ex Machina Kft. egy virtuális POS-terminált is biztosít, amelyhez webshopot is fejlesztett a bankok számára. Ebben 12 közhasznú tevékenységet végző alapítvány vagy egyesület közül választhatnak a banki tesztelők, akik a QR-kódot beolvasva, minden egyes tranzakcióval ezer forintot juttatnak a kiválasztott szervezetnek, köztük például a Bátor Tábornak vagy az Ökumenikus Segélyszervezetnek. A Szegedi Koraszülöttmentő Alapítvány például a mentőautójában szeretne motort cserélni, a társaság ehhez fog majd hozzájárulni.
„A donációk összegét – a Bankszövetség kérése alapján – a teszt végén vissza kell utalnunk a bankoknak, de cégünk úgy döntött, hogy saját költségvetéséből fogja a pénzt eljuttatni a szervezeteknek. A banki tesztelők utalásaival egyrészt tesztelésre kerül a mobilbanki alkalmazások működése, illetve mi magunk is teszteljük az évek alatt tekintélyes méretűre nőtt infrastruktúránkat, többek között a csalásmegelőző rendszert, az elszámolóművet vagy éppen a tranzakciófeldolgozás sebességét.” – hangsúlyozta dr. Ibrahim Ádám.
Az Ex Machina Kft. infrastruktúráját igénybe vevő bankok listája:
OTP Bank Nyrt.
Raiffeisen Bank Zrt.
Unicreditbank Hungary Zrt.
Erste Bank Hungary Zrt.
CIB Bank Zrt.
Gránit Bank Zrt.
K&H Bank Zrt.
MagNet Magyar közösségi Bank Zrt.
Bank of China Zrt.
Wise Europe SA
Oberbank AG
MBH Bank Nyrt.
MBH Duna Bank Zrt.
„Hosszú út áll mögöttünk, és azt gondolom, hosszú út áll még előttünk, de abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az elképzelésünkhöz van akaratunk, tettrekészségünk és kockázattűrő képességünk. A pénz olyan, mint egy kapcsolat, van egy materiális és egy immateriális része. Ez utóbbi szellemi részt a hit és a bizalom adja. A pénz a kapcsolathoz hasonlatosan a materiális rész nélkül virágozhat (bár nem gyümölcsözhet), de a szellemi része nélkül értéktelen. Az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0 fejlesztése során a hit és a bizalom volt a zsinórmérték, mind a tervezés, fejlesztés, mind a partneri kapcsolatok kialakítása során. Ezt a rendszert ez a szemlélet építette és építi, bízom benne, hogy mindent megtettünk azért, hogy a magyar emberek is hittel és bizalommal forduljanak a rendszer használatához!
Fotó: ExMachina Kft.